Satysfakcja u pracownika to ważny aspekt. Nie każdy zwraca na to uwagę, a to błąd. Satysfakcja powoduje, że wypalenie zawodowe oddala się od nas, a pojawienie się w pracy ze strachem w oczach nie ma nigdy miejsca. Dlaczego warto mieć satysfakcję z pracy? Jak ją zbudować? Dowiesz się więcej o satysfakcji pracownika z tego artykułu.

Satysfakcja pracownika - jak ją zbudować?

Co to jest satysfakcja pracownika?

Satysfakcja pracownika to nic innego jak odczucie, że miejsce, w którym jesteśmy i to, co robimy, sprawia nam przyjemność, a zarazem motywuje nas do dalszego działania. Pojawia się ona razem z poczuciem zadowolenia. Aby poczuć satysfakcję, musimy być do tego zdeterminowani. Osoba, która nie będzie się tym przejmować, nie ma dużych szans na poczucie, jakim jest satysfakcja.

Dlaczego warto mieć satysfakcję z pracy?

Warto mieć satysfakcję z pracy, ponieważ daje nam to dużo benefitów. U każdego pojawia się gorszy moment, ale istotne jest, aby iść do przodu i wyjść z tego z kolejną lekcją. W pracy spędzamy dużo czasu, dlatego chodzenie do niej z chęcią i pozytywnym nastawieniem jest bardzo ważne. Osoby zadowolone z pracy są bardziej produktywne, rzadziej chorują m.in. na depresję, mają lepsze poczucie kontroli i są bardziej pewne siebie.

Co przynosi satysfakcja pracownika?

Satysfakcję pracownika przynosi dużo rzeczy. Jest to zależne od oczekiwań pracownika. U jednej osoby satysfakcję przyniesie awans, a u drugiej możliwość spełniania się w zawodzie.

To my sami musimy dojść do tego, czym jest dla nas satysfakcja przez np.:

  • poznanie dobrze samego siebie,
  • podejmowanie się różnorodnych zadań,
  • posiadanie pozytywnego nastawienia,
  • zrozumienie sensu pracy,
  • podejmowanie się wyzwań,
  • zachowanie balansu między pracą a życiem prywatnym.

Warto pamiętać, że wpływ na zadowolenie ma również:

  • wiek,
  • płeć
  • doświadczenie,
  • nasza osobowość,
  • charakter.

Co buduje lepszy poziom satysfakcji pracownika?

Budowanie satysfakcji nie zależy tylko od nas, ale również od naszego miejsca pracy, załogi i pracodawcy. Istotnymi czynnikami w budowaniu kolejnych poziomów satysfakcji jest:

  • awans,
  • odpowiednie stanowisko,
  • stabilne zatrudnienie,
  • motywujące zadania,
  • sprawiedliwa ocena pracy,
  • benefity,
  • dbałość o pracowników,
  • odpowiedzialność,
  • godna płaca,
  • posiadanie celu,
  • zrozumienie współpracowników,
  • integracja,
  • poczucie sprawiedliwości,
  • pomaganie innym.

Dodatkowo bardzo ważne dla większości osób, jest poczucie bezpieczeństwa, dobry kontakt ze współpracownikami, pozytywna energia czy brak konfliktów w firmie.

A kiedy praca nie przynosi satysfakcji?

W momencie, gdy ciągłe odkładanie wszystkiego na później powoduje, że w naszej głowie pojawia się sygnał o braku przyjemności z pracy. Jednorazowe sytuacje nie oznaczają od razu braku satysfakcji pracownika.

Nawet gdy poczujemy brak zadowolenia z pracy, jesteśmy w stanie dalej nad tym pracować. Zalecana w takiej sytuacji jest rozmowa z przełożonymi lub współpracownikami.

Jeżeli po próbie przepracowania tego i po rozmowie z ww. osobami, dalej nic się nie zmienia, to warto pomyśleć nad zmianą pracy. Taka decyzja może być ciężka, ale dobra dla naszej głowy.

Podsumowując

Jeżeli jeszcze nie jesteśmy na etapie zadowolenia z pracy, to warto nad tym popracować. Posiadanie satysfakcji z naszego miejsca zatrudnienia ma same pozytywne aspekty. Zadowolenie w pracy przekłada się również na nasze życie prywatne. Praca zabiera nam dużą część z życia, dlatego będąc w niej, powinniśmy czuć się komfortowo.