Satysfakcja u pracownika to ważny aspekt. Nie każdy zwraca na to uwagę, a to błąd. Satysfakcja powoduje, że wypalenie zawodowe oddala się od nas, a pojawienie się w pracy ze strachem w oczach nie ma nigdy miejsca. Dlaczego warto mieć satysfakcję z pracy? Jak ją zbudować? Dowiesz się więcej o satysfakcji pracownika z tego artykułu.
Co to jest satysfakcja pracownika?
Satysfakcja pracownika to nic innego jak odczucie, że miejsce, w którym jesteśmy i to, co robimy, sprawia nam przyjemność, a zarazem motywuje nas do dalszego działania. Pojawia się ona razem z poczuciem zadowolenia. Aby poczuć satysfakcję, musimy być do tego zdeterminowani. Osoba, która nie będzie się tym przejmować, nie ma dużych szans na poczucie, jakim jest satysfakcja.
Dlaczego warto mieć satysfakcję z pracy?
Warto mieć satysfakcję z pracy, ponieważ daje nam to dużo benefitów. U każdego pojawia się gorszy moment, ale istotne jest, aby iść do przodu i wyjść z tego z kolejną lekcją. W pracy spędzamy dużo czasu, dlatego chodzenie do niej z chęcią i pozytywnym nastawieniem jest bardzo ważne. Osoby zadowolone z pracy są bardziej produktywne, rzadziej chorują m.in. na depresję, mają lepsze poczucie kontroli i są bardziej pewne siebie.
Co przynosi satysfakcja pracownika?
Satysfakcję pracownika przynosi dużo rzeczy. Jest to zależne od oczekiwań pracownika. U jednej osoby satysfakcję przyniesie awans, a u drugiej możliwość spełniania się w zawodzie.
To my sami musimy dojść do tego, czym jest dla nas satysfakcja przez np.:
- poznanie dobrze samego siebie,
- podejmowanie się różnorodnych zadań,
- posiadanie pozytywnego nastawienia,
- zrozumienie sensu pracy,
- podejmowanie się wyzwań,
- zachowanie balansu między pracą a życiem prywatnym.
Warto pamiętać, że wpływ na zadowolenie ma również:
- wiek,
- płeć
- doświadczenie,
- nasza osobowość,
- charakter.
Co buduje lepszy poziom satysfakcji pracownika?
Budowanie satysfakcji nie zależy tylko od nas, ale również od naszego miejsca pracy, załogi i pracodawcy. Istotnymi czynnikami w budowaniu kolejnych poziomów satysfakcji jest:
- awans,
- odpowiednie stanowisko,
- stabilne zatrudnienie,
- motywujące zadania,
- sprawiedliwa ocena pracy,
- benefity,
- dbałość o pracowników,
- odpowiedzialność,
- godna płaca,
- posiadanie celu,
- zrozumienie współpracowników,
- integracja,
- poczucie sprawiedliwości,
- pomaganie innym.
Dodatkowo bardzo ważne dla większości osób, jest poczucie bezpieczeństwa, dobry kontakt ze współpracownikami, pozytywna energia czy brak konfliktów w firmie.
A kiedy praca nie przynosi satysfakcji?
W momencie, gdy ciągłe odkładanie wszystkiego na później powoduje, że w naszej głowie pojawia się sygnał o braku przyjemności z pracy. Jednorazowe sytuacje nie oznaczają od razu braku satysfakcji pracownika.
Nawet gdy poczujemy brak zadowolenia z pracy, jesteśmy w stanie dalej nad tym pracować. Zalecana w takiej sytuacji jest rozmowa z przełożonymi lub współpracownikami.
Jeżeli po próbie przepracowania tego i po rozmowie z ww. osobami, dalej nic się nie zmienia, to warto pomyśleć nad zmianą pracy. Taka decyzja może być ciężka, ale dobra dla naszej głowy.
Podsumowując
Jeżeli jeszcze nie jesteśmy na etapie zadowolenia z pracy, to warto nad tym popracować. Posiadanie satysfakcji z naszego miejsca zatrudnienia ma same pozytywne aspekty. Zadowolenie w pracy przekłada się również na nasze życie prywatne. Praca zabiera nam dużą część z życia, dlatego będąc w niej, powinniśmy czuć się komfortowo.