Pracując w domu, nasza produktywność często nie jest taka jak byśmy oczekiwali. My sami czy nasi pracodawcy, ponieważ rozpraszamy się innymi sprawami. Istnieją jednak lifehacki, które pomogą Ci uporządkować czas, przestrzeń wokół Ciebie i myśli w Twojej głowie. Z jednej strony nie tracimy tyle czasu na dojazd i powrót do domu, więc mamy więcej czasu na wypełnienie zadań. Ale z drugiej strony w domu trudniej się skoncentrować i być produktywnym – ciężko wytworzyć potrzebną do tego atmosfery. Jeśli chcesz pracować w domu efektywnie, to mamy dla Ciebie 10 lifehacków, które pomogą rozwiązać ten problem.
1) Ubieraj się tak, jakbyś ubierał się do biura
Ci, którzy zaczynają pracę w domu, często myślą: „Super, mogę pracować w piżamie!”. Pamiętaj, że skojarzenia wynikające z ubraniami mają duży wpływ na nasz nastrój.
2) Obudź się wcześniej
Jeśli uważasz, że w domu można obudzić się 5 minut przed pracą, to niestety zły pomysł. Nasz mózg zawsze potrzebuje czasu, żeby zacząć dobrze funkcjonować.
Wyobraź sobie, że wybierasz się do biura — wstań z wyprzedzeniem, weź prysznic, zrób poranne czynności, zjedz śniadanie itp.
3) Pozbądź się drugorzędnych faktorów
Kosiarka za oknem, dźwięki w kuchni, głośni sąsiedzi – to wszystko źle wpływa na Twoją zdolność koncentracji. Zamknij drzwi, okresowo zamykaj okno. Zadbaj o osobistą przestrzeni i ciszę.
4) Zadbaj o sen
Twój sen bezpośrednio wpływa na produktywność – jeśli śpisz mało, koncentracja spada, pojawia się niepokój i wzrasta poziom stresu. Kładź się spać i budź się o regularnych porach, to poprawi Twój nastrój i samopoczucie.
5) Zrób harmonogram dnia
Zaplanuj wszystkie działania w kalendarzu. W kalendarzu online, czy na kartce – nie ma różnicy. Jeśli pozwolisz kalendarzowi określić, co zrobisz w tym czy innym czasie, będziesz mniej obciążać mózg różnymi decyzjami.
6) Nie jedz przed biurkiem
Staraj się wydzielać czas na obiad i jeść w kuchni. Niech Twój mózg odpocznie, gdy coś jesz.
7) Bierz udział w spotkaniach
Umów się ze współpracownikami na prowadzenie regularnych spotkań na początku tygodnia. Umożliwia to śledzenie sukcesów i porażek, a także wyznacza cele na następny tydzień – to bardziej motywuje do pracy. Ponadto takie połączenia pomagają utrzymać kontakt z zespołem.
8) Fiksuj czas
Wykonując zadania można nie zauważyć, jak szybko mija czas. Później może się wydawać, że można było lepiej go wykorzystać. Lepiej zaznaczyć czas, który spędzasz na każdym zadaniu. Możesz użyć trackerów czasu lub zegara i notatnika.
9) Nie rozpraszaj się portalami społecznościowymi
Dobrze wiemy, że Instagram, Tik Tok, YouTube i inne portale zabierają mnóstwo czasu. Aby uniknąć chęci odwrócenia uwagi od pracy, zainstaluj dla siebie program, który ogranicza dostęp do sieci społecznościowych i innych witryn rozrywkowych w godzinach pracy.
10) Otocz się naturą
Jesteś żywą istotą i potrzebujesz natury. Kwiaty i zieleń korzystnie wpływają na ludzkie ciało, obniżają poziom stresu, poprawiają nastrój i zwiększają produktywność. Częściej odsłaniaj zasłony, przewietrz pokój, regularnie wychodź na zewnątrz. Nawet 15 minut na świeżym powietrzu pomaga czuć się lepiej.
Praca zdalna dla jednych może być wybawieniem, ale dla innych może stanowić problem. Zazwyczaj właśnie z braku motywacji do pracy i obniżonej produktywności. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki, choć w małym stopniu pomogą polepszyć samopoczucie podczas pracy z domu. Nie istnieje jednak jeden sprawdzony przepis, aby tę pracę ułatwić. Potrzebny jest czas oraz indywidualne podejście do sprawy. Praca z domu może przynosić zadowalające efekty wcale nie odbiegające od tych w biurze.