Firma to nie tylko urządzenia, produkty i usługi, ale i grupa ludzi, która to miejsce tworzy. Pracownicy to jedno z największych źródeł pożytecznych opinii w social media. Większość osób zawsze patrzy na wpisy innych osób niż szef i manager stąd ważne jest, aby podwładni byli zadowoleni ze swojego miejsca pracy.
Dobra opinia o firmie poza pracą
Budowanie pozytywnej opinii o miejscu pracy nie jest wcale łatwe. Większość, jak nie każdy pracodawca chce, aby o jego przedsiębiorstwie wypowiadano się w samych superlatywach. Ponadto jeżeli dobra opinia jest niesiona przez jego pracownika, to tym bardziej dobrze świadczy o danej firmie. Jednak nie jest to takie łatwe, a często zamiast dobrych słów poza miejscem pracy, wiele osób narzeka i przedstawia miejsce w złym świetle. Grupa naukowców postanowiła zbadać dane zjawisko w pracy – “Budowanie marki poprzez aktywność pracowników w mediach społecznościowych”. Analiza badań pozwoliła na odkrycie, w jaki sposób pracownicy wspierają firmę w social mediach. W Polsce na sile rośnie „employee advocacy”, czyli rzecznictwo pracowników, które pozwala na wybranie ambasadorów marki. W związku z powyższym dana osoba zajmuje się również obszarem social media, dzięki czemu buduje wizerunek i wiarygodność przedsiębiorstwa. Osoby, które znają firmę, pracują w niej, są jej najlepszą reklamą dla klientów, partnerów biznesowych, czy potencjalnych pracowników. Social media dają możliwość bezpośredniego kontaktu i opiniowania danej instytucji.
Chęć promocji firmy przez pracownika
Dobrowolna promocja firmy przez pracowników – bycie jej ambasadorem („employee advocacy”), jest o wiele skutecznijeszą promocją niż same reklamy budujące jej wiarygodność. Bardzo dużo firm z pozytywnym skutkiem wdraża takie rozwiązania, a wysiłki pracowników są należycie nagradzane. Pracodawcy, aby zachęcić do taki przedsięwzięć wprowadzają system nagród i premii dla osób najbardziej zaangażowanych. Pracownik, gdy poczuje się doceniony, wdrożony w dodatkowe procesy, a także jego relacja będzie oparta na zaufaniu sukces jest gwarantowany. To poczucie realnego wpływu na procesy związane z firmą dają “powera” do dodatkowego działania.
Inwencja pracowników
Należy pamiętać, że zbyt duży nacisk na pracownika i ogrom treści firmowych mogą zadziałać odwrotnie niż na umocnienie wizerunku. Ponadto osoby zaangażowane w projekt nie powinny czuć się kontrolowane, im większa swoboda w działaniu tym bardziej autentyczne są wystawione treści. Dodatkowe działanie w social mediach nie może być przymusem, ale dobrą zabawą, która zaowocuje w silnej i pewnej siebie firmie. Pracownicy to największy kapitał przedsiębiorstwa, bez nich employee advocacy nie może się udać. Nie trzeba inwestować tysięcy na opiniotwórców i kosztowne wizerunkowe reklamy. Wystarczy zaangażowanie pracowników w budowaniu wiarygodności i nowych kontaktów z interesariuszami w social mediach. Ponadto dana osoba musi znać bardzo dobrze wszystkie nowości w firmie i aktualne wydarzenia. Niejednokrotnie wymagane jest uczestniczenie w dyskusjach pod postami, oraz udostępnianie czy komentowanie treści. Temat ambasadorów marki jest szczególnie istotny dla małych firm, które mają niski budżet na działania marketingowe. W tym wypadku we współpracownikach siła, ponieważ dzięki nim buduje się wiarygodność marki w social mediach.