Sposoby na radzenie sobie z krytyką przełożonego
Pracownicy często są narażeni na brak docenienia ze strony szefa, czy managera. Prowadzi to zwykle do problemów z koncentracją, braku pewności siebie, a ostatecznie do depresji. Praca staję się wtedy wrogiem, a ciągle krytykowana osoba, traci entuzjazm i chęci do dalszej pracy. Konstruktywna krytyka ze strony przełożonego i wytykanie błędów nie są najlepszą drogą do osiągnięcia porozumienia z pracownikiem. Jak radzić sobie z krytyką?
Zacznij od siebie
Często osoby, które są na początku swojej kariery zawodowej zbyt emocjonalnie podchodzą do niektórych zadań i uwag kierowanych do nich przez przełożonych. Mając do zrobienia jakiś projekt bardzo to przeżywają i każde najmniejsze potknięcie powoduje u nich niemały stres. To samo jest z opinią od pracodawcy, która zwykle nie jest atakiem, ale pomocą. Młody pracownik czasem nie potrafi tego rozróżnić, przez co zbyt emocjonalnie podchodzi do każdych słów przełożonego. Bierze jego zdanie za atak i krytykę, a finalnie dochodzi do konfliktów i nerwów. Warto spróbować otworzyć się na rozmowę, wysłuchać i przede wszystkim pytać. Każdy kompetentny przełożony, gdy tylko zauważy taką potrzebę pomoże i nakieruje na odpowiedni tor działania. Podchodzenie z pokorą i akceptacją do opinii innych z biegiem czasu staje się łatwiejsze, ale trzeba się tego po prostu nauczyć. Nie należy zniechęcać się do pracy, ponieważ to niesie za sobą większe konsekwencje. Im bardziej taka osoba jest zestresowana, a jej pewność siebie maleje, tym więcej błędów będzie popełniać. Przełożony to najczęściej osoba, z długoletnim stażem, doświadczona, dlatego nie powinno się wstydzić zgłaszając się do niej po wskazówki.
Niekompetentny przełożony
Sprawa komplikuje się trochę bardziej gdy przełożony wymaga od pracownika o wiele za dużo. Ponadto zdarza się że menager lub szef nie potrafią odpowiedzieć na zadawane pytanie odnośnie projektu czy innego zadania. Rodzi się wtedy dużo złej energii prowadzącej do stresu i niepotrzebnych konfliktów. Związane jest to z tym gdy osoba odpowiedzialna za pracę swojego pracownika nakłada na nią zadania, które w gruncie rzeczy należą do jej obowiązków. Również nierzadko starania pracownika, należyte wykonywanie zadań nie spotykają się z żadną aprobatą, ale z wieczną krytyką. Takie zachowanie mocno podcina skrzydła, a co za tym idzie pomysłów zamiast więcej jest coraz mniej. W takiej sytuacji należy zachować zimną krew i znać swoją wartość. Jeżeli pracownik wie, że swoje obowiązki wykonuje z należytą starannością i w sposób kompetentny, nie powinien narażać siebie na niepotrzebny stres. Zamiast przyzwyczajać przełożonego do zasypywania siebie dodatkowymi obowiązkami, często wykraczającymi poza kompetencje, warto od razu z nim porozmawiać. Przygotowanie odpowiednich argumentów i przykładów powinno w jasny sposób przedstawić pracodawcy czy kierownikowi problem. Jeżeli pomimo starań konflikt, nadmiar obowiązków oraz brak docenienia nadal będą występować warto pomyśleć o innej pracy.
Jak zmienić nastawienie do krytyki?
Pracownicy często nie radzą sobie z przyjmowaniem opinii od przełożonego, nawet jeżeli jest ona próba pomocy i nakierowania na szybsze rozwiązanie problemu. Jak zmienić nastawienie do krytyki?
- Warto porozmawiać o tym z kimś innym, z najbliższymi, czy z współpracownikiem którego darzymy zaufaniem. W ten sposób łatwiej zrozumieć, że stres i lęk przed brakiem docenienia oraz krytyka tyczą się również innych osób.
- Spojrzenie na osobę bardziej doświadczoną jak na mentora, pozwoli to na zrozumienie, że niektórzy mają np. dłuższy staż i mogą nam pomóc. Dzięki takim radom uniknie się niepotrzebnych błędów w przyszłości. Przedstawienie swojej opinii i zadawanie pytań na tym etapie jest bardzo ważne. To właśnie pomaga zrozumieć rolę naszego przełożonego w naszym rozwoju.
- Odważne przedstawienie efektów swojej pracy. Wymyśliłeś coś innowacyjnego? Nie bój się o tym powiedzieć, nawet jeżeli się to nie sprawdzi, uzyskasz konstruktywną opinię, dlaczego warto to zrobić inaczej. Może się również okazać, że pomysł jest rewelacyjny. Naucz się przyjmować negatywną jak i pozytywną opinię.
- Nikt nie krytykuje Ciebie. W pracy nikt nie ocenia Ciebie pod kątem tego, czy jesteś mądry i zdolny, oraz czy Twoje hobby jest wystarczająco ambitne. Ocenie jest poddawana praca nad zleconym zadaniem. Ocena kogoś w inny sposób nie powinna mieć w ogóle miejsca w pracy.
Nauczmy się przyjmować opinię, nie ważne czy jest ona pozytywna czy negatywna. Każda z nich kształtuje nasze umiejętności wykonywania przyszłych zadań, oraz umiejętności zadawania pytań i argumentowania swoich racji. Rozmowa i poczucie własnej wartości spowoduje, że przyjmowanie opinii od przełożonego nie będzie już nigdy więcej udręką.