Masz cel – szukasz pracownika. Co robisz? Piszesz standardowe ogłoszenie z punktami „umiejętności, wymagania, mile widziane” etc. Wstawiasz na portal ogłoszeniowy i czekasz… aż tu nagle do Działu Marketingu wpływają CV handlarzy perfum, magazynierów, kierowców wózków widłowych, a nawet archeologów. Kilkadziesiąt nieodpowiednich osób zgłosi się na stanowisko, które obstawiasz. Jak tego uniknąć? Cały proces rekrutacji w firmie, nie zawsze przynosi oczekiwane skutki. Warto czasem zmienić coś w sposobie wyboru pracowników po to, aby współtworzyć firmę z osobami, które faktycznie do niej pasują.
Wyzwania dla firmy
Bardzo często pracownicy są rekomendowani przez znajomych lub rekruter intuicyjnie decyduje się na daną osobę. Wskaźników do podjęcia dobrej decyzji jest wiele, ale czy wszystkie z nich są dobrze wykorzystywane? Badania „Journal of Basic and Applied Psychology” wykazują, że w czasie rozmowy, trwającej około 10 minut, aż 60 proc. ludzi jest nieszczerych. Ponadto stowarzyszenie Society for Human Resource Management przeprowadziło badanie pokazujące, że podjęcie złej decyzji podczas rekrutacji kosztuje firmę niemałe pieniądze. Szacuje się, że jest to pięć pensji pracownika. W związku z powyższym, najtrafniejszym rozwiązaniem jest rzetelna analiza i diagnoza profilu potencjalnego pracownika.
Przyciągające uwagę ogłoszenie
Jak uatrakcyjnić przekaz nie ujmując jego warstwie merytorycznej? Ważne jest, aby ogłoszenie o pracę nie tylko wymagało, ale również przyciągnęło uwagę i zachęcało do czytania. Przedstawienie najważniejszej wartości firmy oraz jej misji na pewno nakieruje odpowiednich odbiorców. W następnym kroku, podczas opisywania stanowiska warto nakreślić, że np. nie jest to kolejne, zwykłe miejsce w biurze, ale takie, które czeka właśnie na Ciebie – specjalistę, członka naszego zespołu! Każdy powinien być częścią firmy, zbyt wielu indywidualistów może powodować szereg nieporozumień i konfliktów, które obniżają efektywność pracy. Stworzenie ogłoszenia to jest początkowy etap weryfikacji – jeżeli zostanie odpowiednio przygotowane, łatwiej będzie zdobyć tylko interesujące pracodawcę CV. Zamiast wymagać listu motywacyjnego, do oferty pracy, warto dołączyć listę punktów, w której można przedstawić jakimi wartościami kieruje się firma i kiedy nie warto aplikować na dane stanowisko. Jest to bardzo sprawiedliwy rodzaj weryfikacji, dzięki któremu obie strony nie tracą czasu na niepotrzebne rozmowy kwalifikacyjne.
Wartości, którymi kieruje się kandydat
Istotnymi cechami, które pozwolą w znalezieniu odpowiedniego pracownika są oczywiście zainteresowania, wartości zawodowe, umiejętności interpersonalne, preferencje zawodowe.Tradycyjnie przeprowadzona rozmowa jest bardzo powierzchowna i ciężko mówić tutaj o skutecznej rekrutacji. Bardzo ważnym elementem są wartości, jakimi kieruje się dana osoba w życiu. Łatwiej na pewno jest nauczyć kogoś niektórych narzędzi wykorzystywanych w pracy, ale ciężej już zmienić charakter i podejście danej osoby, na które te wartości mają wpływ. I tutaj, jeżeli oprócz “bogatego” CV nie ma nic więcej, tworzy się niedopasowanie. W początkowej fazie istotna jest rozmowa online, która dzięki temu, że nie jest przeprowadzana w biurze, pozwala otworzyć się kandydatowi, a firma może poznać jego podejście do firmy, czy wartości jakimi się kieruje. Podczas rozmowy w biurze kandydat nie powinien czuć się nieswojo – to w kwestii rekrutującego leży stworzenie profesjonalnej, ale miłej atmosfery. To również świadczy o tym, jaki nastrój panuje w pracy. Manger, czy lider zespołu powinien znać się na rzeczy i doskonale wiedzieć jak prowadzić rozmowę. Odpowiednie przygotowanie do spotkania również zaoszczędzi czas na osoby, które na dłuższy okres nie wpasują się w zasady panujące w firmie. Ostatnim etapem podczas rekrutacji powinien być dzień próbny. Pozwala on na ocenę umiejętności technicznych kandydata, ale także poznanie jego zachowań interpersonalnych.
Idealny pracownik
Wybór idealnego pracownika nigdy nie będzie łatwy, ale zjawisko niedopasowania można skutecznie zminimalizować. Wprowadzanie rekrutacji wieloetapowych, odpowiednie przygotowanie rekrutującego i przede wszystkim, zastanowienie się jakimi wartościami kieruje się firma i jakiego człowieka potrzebuje pozwala na skuteczniejszy i bardziej trafny wybór pracownika na długie lata.